Porsche Macan: de eerste volledig elektrische SUV van Porsche
Porsche presenteerde op donderdag 25 januari 2024 in Singapore de nieuwe, volledig elektrische, Porsche Macan. Na de Porsche Taycan is de nieuwe Macan het tweede volledig elektrische model in het Porsche aanbod. De Macan komt als Macan 4 én als Macan Turbo. Die benaming Turbo slaat natuurlijk helemaal nergens op bij een elektrische auto, maar in dit geval geeft het aan dat het net als voorheen een extra snelle uitvoering betreft.
Best wel spannend voor Porsche: hoe geef je een succesvol gevolg aan een zeer goed verkopend model? De afgelopen 10 jaar verkocht Porsche er wereldwijd meer dan 800.000 exemplaren van.
Tension, purpose en focus
Bij de ontwikkeling van nieuwe modellen houdt het merk rekening met z’n drie uitgangspunten: de auto moet spannend zijn (tension), een missie hebben (purpose) en op de bestuurder gericht zijn (focus). Daar komt bij dat Porsche vindt dat elektrische modellen qua uiterlijk niet veel moeten afwijken van met brandstof aangedreven auto’s. Gevolg van een en ander is dat de nieuwe Porsche Macan op het eerste gezicht uiterlijk niet zoveel afwijkt van het uitgaande model. Je herkent hem dan ook gelijk als een logische voortzetting van wat al was, maar nu in een veel moderner jasje. En het moet gezegd: daar is Porsche uitstekend in geslaagd.
30.000 euro goedkoper dan z’n voorganger
De nieuwe Macan is weer toonaangevend in zijn klasse. En het mooie is: de elektrische Macan is zo’n 30.000 euro goedkoper dan z’n voorganger met brandstofmotor. De vanafprijs van de Macan 4 wordt nog geen 90.000 euro en voor de Macan Turbo 121.000 euro. Natuurlijk nog een hoop geld, maar redelijk voor wat je er voor krijgt. De nieuwe Macan levert de prestaties van een sportwagen, de Macan 4 levert 408 pk, de Macan Turbo 639 pk. De sprintsnelheden van stilstand naar 100 km/h zijn respectievelijk 5,2 en 3,3 seconden. Zowel de Macan 4 als de Macan Turbo heeft vierwielaandrijving.
De buitenkant
De Macan wordt gebouwd op het door Porsche en Audi samen ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE), een modulaire basis die Audi straks onder de Q6 e-tron en A6 e-tron komt te zitten. De klassieke Porsche-lijnen zijn bij de nieuwe Macan verder ontwikkeld. De auto is 4,78 m lang, 1,93 m breed en 1,62 m hoog. Vergeleken met het uitgaande model is dat 10 centimeter langer en 2 centimeter breder. Het maakt dat de auto er wat minder gedrongen uitziet. Veel aandacht ging uiteraard maar de aerodynamica. Het resulteerde in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25. De sportieve uitstraling, inclusief coupé-achtige lijnen, is gehandhaafd.
Je kunt je nieuwe Macan uitrusten met velgen tot 22 inch. De lichtunits lijken wat op die van de Porsche Taycan, opgevuld met vier ledmodules. De echte koplampen zijn wat lager opgenomen in openingen die wat lijken op koelopeningen. De Macan Turbo heeft vergeleken met de Macan 4 aan de buitenkant wat afwijkend bumperwerk en sleuven onder de achterlichten.
De binnenkant
De nieuwe Macan is aan de binnenkant wat ruimer dan het uitgaande model. Je vindt ook twee bagageruimtes die per saldo 40 liter groter zijn. De frunk onder de voorklep is met z’n 84 liter ruim genoeg voor de laadkabel. De cockpit heeft veel overeenkomsten met die van de Panamera, Cayenne en Taycan. Door het stuurwiel heb je zicht op een 12,6-inch groot digitaal instrumentarium, centraal in het dashboard vind je een bijna 11 inch groot infotainmentscherm. Optioneel kun je voor de passagier een eigen 10,9 inch scherm laten aanbrengen om voertuiginformatie te bekijken, instellingen aan te passen op het infotainmentsysteem of videocontent te streamen. De nieuwe Macan is ook de eerste Porsche die leverbaar wordt met een head-up display dat gebruik maakt van augmented reality.
Een lichtstrip met 56 ledjes geeft de mogelijkheid om in elke situatie te zorgen voor een passende ambiance.
De aandrijving
De elektromotoren in de nieuwe Macan worden gevoed door een lithium-ion batterij die in de bodem is verwerkt. Het accupakket heeft een bruto capaciteit van 100 kWh, waarvan tot 95 kWh actief te gebruiken is. Met de Macan 4 kun je er 613 kilometer ver mee komen, met de Macan Turbo maximaal 591 kilometer. De hoogvoltage-batterij is een centraal onderdeel van het nieuw ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE), dat werkt op een 800-volt architectuur. Bij snellaadstations kun je in ongeveer 21 minuten tijd de batterijcapaciteit verhogen van 10 tot 80 procent. Tijdens het rijden kan tot 240 kW aan energie worden teruggewonnen via de elektromotoren.
Naar verwachting komt de splinternieuwe elektrische Porsche Macan in de tweede helft van dit jaar naar ons land.
Meer informatie over de nieuwe, volledig elektrische, Porsche Macan vind je hier.