Porsche Mission E Cross Turismo
Een paar jaar geleden presenteerde Porsche z’n eerste concept voor een volledig elektrische auto, de Mission E. Het was een conceptmodel, dat naar de verwachting toen, in 2018 in definitieve vorm op de markt zo komen. Tot nu toe heeft Porsche nog geen signalen afgegeven dat de auto in aantocht is. Wel komt Porsche nu met een tweede conceptmodel, de Mission E Cross Turismo, met volledig elektrische aandrijving. Op de autobeurs van Genève is deze in vol ornaat te bewonderen.
Het design van de Mission E Cross Turismo combineert sportiviteit met gebruiksgemak voor alle gelegenheden. Het is een vierzitter met de kenmerken van een cross-over; wat hoger op de weg, vierwielaandrijving- en besturing.
Van buiten
De Mission E Cross Turismo lijkt aan de buitenkant veel op de huidige Panamera Sport Turismo en toch ook op de Concept Mission E anno 2015. Het nieuwe concept is qua maatvoering hoger en langer dan de Concept Mission E, maar in vergelijking met een Macan zo’n 20 centimeter lager. Het is dus meer een soort opgehoogde semi-estate. Wat het ook mag zijn qua inschaling; wij vinden het een beauty om te zien. Opvallende 20-inch wielen in een blauwe tint, kunststof wielkastranden en aan de achterkant een lichtbalk over de gehele breedte.
Van binnen
Het interieur van de 4,95 meter lange Mission E Cross Turismo lijkt op dat van de Concept Mission E. Ook het spectaculaire eye-tracking systeem zit in de Mission E Cross Turismo. Met dit systeem scant een camera je ogen en houdt het in de gaten naar welke klok je kijkt en met een druk op een knop op het stuurwiel krijg je toegang tot het instrumentenmenu van die klok. De bijrijder heeft z’n eigen scherm om bijvoorbeeld navigatie, media en de klimaatregeling te bedienen.
De aandrijving
De aandrijflijn is vrijwel identiek aan die van de Concept Mission E. Twee elektromotoren met in totaal 600 pk drijven de vier wielen aan. Het accupakket ligt laag in de bodem, wat de wegligging ook ten goede komt. Met een volle acculading kom je 500 kilometer ver, dan een kwartiertje opladen en je kan 400 kilometer verder. Met de sprintsnelheid zit het wel goed; in 3,5 seconden van 0 naar de 100 km/h
In tegenstelling tot andere elektrische auto’s kun je die sprints blijven herhalen zonder prestatieverlies.
De adaptieve luchtvering kan de bodemvrijheid met 50 mm variëren. Het Porsche Torque Vectoring systeem verdeelt het vermogen in elke situatie optimaal over alle vier de wielen. De auto heeft ook vierwielbesturing, waarbij met hoge snelheden de achterste wielen meedraaien met de voorwielen en bij lagere snelheden sturen ze tegen, dit voor een dynamischer weggedrag.
Volgens Porsche kunnen we de Mission E Cross Turismo in definitieve trim snel in de showroom verwachten. Nu nog een goede Europese dekking van de snellaadpalen en wij zijn helemaal happy met deze elektrische Porsche cross-over.