Porsche Taycan 2022
De Taycan is het eerste 100% elektrisch aangedreven model van Porsche, bijzonder succesvol ook, in de eerste helft van 2021 zijn er wereldwijd 20.000 exemplaren van verkocht. In 2020 kwam de auto op de markt in twee uitvoeringen, als Taycan Sedan en als Taycan Cross Turismo. En nu komt Porsche met een paar verbeteringen voor beide Porsche Taycan 2022 modellen. Bij de vierwielaangedreven versies wordt de voorste elektromotor bijna volledig te ontkoppeld in de rijmodi Normal en Range waardoor er geen krachten op de assen komen te staan wanneer de auto stilstaat of uitrolt. Deze verminderde weerstand zorgt voor een beter rijbereik.
Een andere verbetering is de nieuwe functie Remote Park Assist. Hiermee is het mogelijk om met je smartphone de Taycan automatisch te laten inparkeren en uitdraaien, dit zelfs zonder dat je aan boord bent. Remote Park Assist detecteert parkeerplaatsen automatisch en meet deze met behulp van de ultrasone sensoren en camerasystemen van de auto. Om de Remote Park Assist z’n werk te laten doen moet je de knop op de app-interface van je smartphone ingedrukt te houden. Laat je los, dan stop de auto onmiddellijk.
65 nieuwe tinten
Om het feestje wat meer kleur te geven komen er 65 nieuwe tinten bij waaruit je kunt kiezen, waaronder ook opvallende kleuren uit het roemrijke verleden van Porsche. Wat dacht je van Acid groen, Moonlight blauw metallic, Rubystar rood (een cultkleur van de 964 Carrera RS), Viola metallic (van de 964 30 Jahre Edition) en Riviera blauw.
De buitenkant
Natuurlijk, smaak is persoonlijk, maar wij (en blijkbaar heel veel mensen meer) vinden de Taycan, in z’n beide varianten, fantastisch om te zien. Het is Porsche gelukt om een soort kruising te maken van de Porsche Panamera en de iconische 911. Helemaal Porsche dus.
De binnenkant
De voorkant van het dashboard bestaat uit een brede band van beeldschermen in black panel-look. Knoppen en schakelaars zijn zoveel mogelijk vervangen door touch en voice control functies. Je hoeft maar het commando ‘Hey Porsche’ uit te spreken en de Taycan staat volledig tot je beschikking. Bijzonder is ook dat er in het interieur geen stukje leer te vinden is. De binnenkant is volledig opgetrokken uit innovatieve, gerecyclede materialen. Uitteraard heeft de Taycan luchtvering en het bekende Porsche Active Suspension Management, Porsche Dynamic Chassis Control en Porsche Torque Vectoring Plus. Allemaal toepassingen om het rijden aangenaam te maken.
Porsche heeft het Porsche Communication Management (PCM) geupdated met alweer de zesde generatie. Ook Android Auto is nu geïntegreerd in het Porsche Communication Management (PCM), in navolging van Apple CarPlay.
De aandrijving
De modellenlijn Taycan heeft een breed aanbod qua elektrische aandrijving. Te beginnen bij de Taycan Sedan met 408 pk, Taycan 4S met 530 pk, Taycan Turbo met 680 pk en de Taycan Turbo S heeft 761 pk, allen met Launch Control. De prijsrange loopt van € 89.200 tot €191.700 voor de Taycan Sedan en van € 99.500 tot € 193.200 voor de Taycan Cross Turismo. Uniek voor elektrisch aangedreven auto’s is dat de Taycan over tweetraps-transmissie beschikt, terwijl alle andere EV’s een traploze overbrenging hebben. In de eerste versnelling kun je snel optrekken, de tweede versnelling heeft meer een overdrive functie. Door deze uitvinding kan de Taycan een snelle acceleratie combineren met efficiency en lager energieverbruik op hogere snelheden.
De Taycan heeft de primeur om als eerste elektrisch aangedreven productieauto een systeemvoltage van 800 Volt te hebben in plaats van 400 Volt. Zo is de Taycan met een snellader in slechts 5 minuten op te laden voor een extra 100 kilometer actieradius.
De Porsche Taycan Sedan en Taycan Cross Turismo 2022 gaan september dit jaar in productie.
Kijk meer informatie over de Porsche Taycan 2022 op de website van Porsche.