Porsche Taycan Turbo GT
Porsche breidt het modellengamma uit met de Porsche Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket. Laatstgenoemde is gebouwd voor het circuit en is een tweezitter voor een nog betere vermogen-gewichtsverhouding. Beide modellen leveren een piekvermogen van meer dan 1100 pk en daarmee zijn ze de krachtigste Porsche modellen ooit in serie geproduceerd. De Taycan Turbo GT en Taycan Turbo GT met Weissach-pakket zijn de nieuwe sportieve topmodellen die de prestaties van de Taycan naar een nog hoger niveau tillen.
Beide auto’s zijn uitgerust met een krachtigere pulse-inverter en leveren 789 PK. De pulse-inverter is een belangrijke component voor het aansturen van de elektromotor. Hij heeft nu een maximale capaciteit van 900 ampère in plaats van 600. Bij gebruik van de Launch Control wordt het vermogen van de auto tijdelijk verhoogd tot 1034 PK met overboost, en voor een periode van twee seconden kan het vermogen zelfs oplopen tot 1108 PK. Dat betekent in 2,2 seconden van 0-100 km/h en dat is sneller dan de Tesla Model S Plaid op de Nürburgring-Nordschleife.
Om je een beeld te geven van in welke situaties je terechtkomt bij het snel rijden met een Taycan Turbo GT (ter geruststelling: op een afgesloten circuit), kijk dan met helmpje op vooral naar de heftige video bij dit artikel!
What’s new?
Hoe kan het dat de Taycan Turbo GT zoveel sneller is dan de Taycan Turbo S? Dankzij de toepassing van meer lichtgewicht materialen heeft Porsche het gewicht kunnen verlagen met maximaal 75 kg door verschillende carbon onderdelen, denk aan onder andere de kuipstoelen, en exclusieve lichtgewicht 21 inch Turbo GT-velgen met reliëfgefreesde spaken, die ook nog zorgen voor een betere ventilatie van de remmen.
Speciaal voor de Taycan Turbo GT heeft Porsche een voorspoiler met aeroblades ontwikkeld. Het achteraanzicht wordt gedomineerd door een adaptieve spoiler. De ‘tear-off edge’ van deze spoiler heeft een Gurney flap, die is afgewerkt met een hoogglans carbon- textuur.
Matrix LED-koplampen zijn standaard. Zonder meerprijs kunnen op de Taycan Turbo GT ook HD matrix LED-koplampen worden geleverd. De omlijstingen van de zijramen zijn uitgevoerd in hoogglans zwart.
Het Weissach-pakket
Het Weissach-pakket brengt de Taycan Turbo GT naar een nog hoger niveau van precisie en scherpte en legt extra nadruk op de aerodynamica en een lichtgewicht constructie. Door wat zaken weg te laten weegt de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket ongeveer 70 kg minder dan de versie zonder het pakket. Geen achterbank in deze auto, maar op die plek een soort van opbergvak. Verder lichtgewicht bekleding van carbon, geen matten of analoge klok, geen achterspeakers en veel minder isolatiemateriaal. Ook de voorspoiler is anders.
Het voordeel van de aanpassingen? Minder auto voor je geld (beetje flauw) maar wel extra snelheid: de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket accelereert in 2,2 seconden van 0 naar 100 km/u, en dat is een tiende van een seconde sneller dan de Taycan Turbo GT zonder Weissach-pakket. De topsnelheid is 305 km/u in plaats van 290 km/u. De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket heeft z’n eerste trofee al binnen: op de Laguna Seca werd de titel van snelste elektrische serieproductieauto ooit veroverd. Porsche-testrijder Lars Kern reed een rondetijd van 1:27,87 minuut. Sneller dan elke andere bestuurder ooit heeft gedaan met een straatlegale elektrische auto.
Vanaf het komende voorjaar kun je zelf gaan rijden met de Porsche Taycan Turbo GT, met of zonder het Weissach-pakket. Qua prijs maakt dat niet uit, vergeet dan niet om €249.900 te reserveren.
Meer informatie over de nieuwe Porsche Taycan Turbo GT vind je hier.