Porsche Vision 357 Speedster
Porsche heeft zichzelf ter ere van z’n 75 jarig bestaan een cadeau gegeven in de vorm van de Porsche Vision 357. Begin dit jaar werd de dichte Vision 357 gepresenteerd en nu is het de beurt aan de Porsche Vision 357 Speedster. Beide auto’s zijn een eerbetoon aan de allereerste Porsche, de Porsche 356, de eerste productie-auto van het merk. De auto werd van 1948 tot 1965 geproduceerd. Ook toen was er een Speedster uitvoering van de 356 serie.
Het ontwikkelingsteam van de Porsche 357 stelde zich de vraag hoe Ferry Porsche’s droom van een sportwagen er vandaag uit zou kunnen zien, rekening houdend met de essentie van een Porsche: rijplezier en rijdynamiek, gecombineerd met puristische vormen.
Een aantal snelle specs
De dichte Vision 357 heeft een 500 pk sterke zes cilinder aan boord, ontleend aan de Porsche 718 Cayman GT4 RS, de Vision 357 Speedster heeft een volledig elektrische aandrijving, gebaseerd op de technologie van de Porsche 718 GT4 e-performance, dat betekent dat hij de aandrijflijn en batterijen heeft van de Mission R en is gebouwd rond het chassis van een 718 GT4 Clubsport. Oftewel: 1.088 pk naar de achterwielen en een 80 kWh accupakket. Let op, de Vision 357 Speedster is net zoals de Vision 357 nog een studiemodel waarbij het nog niet zeker is dat ze ooit in productie zullen gaan, maar wie weet?
De buitenkant
De Vision 357 Speedster heeft inderdaad de verkorte voorruit die zo typerend is voor een speedster. De auto oogt gedrongen, alsof het ook uit één stuk is gemaakt. Aan de rechterkant van de auto is een tonneaucover aangebracht, zoals dat vroeger gebruikelijk was op open sportwagens. De tweekleurige carrosserie is gespoten in de grijstinten Marble Grey en Grivelo Grey Metallic. De 20-inch wielen zijn gemaakt van magnesium en zijn voorzien van een koolstofvezel afwerking en centrale wielmoeren. Dat doet herinneren aan een legendarisch Porsche-wiel: de 356 A en 356 B met trommelremmen.
Camera’s vervangen de buitenspiegels, die bij de Vision 357 Speedster met hun aerodynamisch design doen denken aan vleugels. De ronde verlichting aan de voorkant van de auto is een knipoog naar het verleden met de Porsche 356, de achterlichten zitten achter een reeks punten met patronen die in de carrosserie zelf zijn gefreesd. Het verticale grillepatroon op de achterkant is ook een verwijzing naar het Porsche verleden. Bovenin die grille is het derde remlicht geïntegreerd. De grote spoorbreedte zorgt niet alleen voor een indrukwekkend uiterlijk, het zorgt ook voor een betere rijstabiliteit.
Het knappe van het design is dat ondanks het zeer sobere uiterlijk van de éénzitter je toch een bijna onbedwingbare wil krijgt om in dat ding te stappen om het gaspedaal flink in te trappen!
De binnenkant
Van het interieur kun je zeggen dat het een soort puristische cockpit is met een hoofdsteun die in de lucht lijkt te hangen door het kantel-element van carbon erachter. Je zit heel laag in de auto, dat verhoogt wel het sportieve element. De CFRP-zitschaal is geïntegreerd in de monocoque. De bestuurder zit op met Racetex bedekte pads en wordt stevig op zijn plaats gehouden door een zespuntsgordel. Het instrumentenpaneel bevindt zich als een transparant oppervlak bovenop de stuurkolom.
Het dashboard heeft een carbon-weave afwerking en accessoires kun je met Miami Blue gekleurde riemen vastzetten, dit als alternatief voor een ontbrekend dashboardkastje.
De aandrijving
De Vision 357 Speedster is dus technisch gebaseerd op de Porsche 718 GT4 e-performance met de elektromotoren en accutechniek van de circuit-auto Porsche Mission R. De capaciteit van de batterij, die ook high-end cellen en directe oliekoeling bevat, is ontworpen voor sprintraces. Dankzij de 900-volt technologie en snellaadcapaciteit is het mogelijk om de batterij in ongeveer 5 minuten op te laden van 15 procent tot 80 procent vol.
Kijk meer informatie over de Porsche Vision 357 Speedster op de website van Porsche.