Rimac Nevera
De Nevera is niet zomaar een elektrische sportwagen, het is de hypercar met de snelste acceleratie ter wereld. En dat zomaar uit Kroatië. Het is het ongelofelijke verhaal van Mate Rimac, een jonge dertiger nog, die in zeven jaar tijd een bedrijf met meer dan 550 medewerkers opbouwde. Sterker nog: alle autoproducenten met ambitie op het gebied van elektrische aandrijving staan bij hem op de stoep. Porsche nam 24% van z’n aandelen in het bedrijf Rimac Automobili over en Volkswagen verkocht aan hem het merk Bugatti. Rimac Automobili haalt nu tweederde van zijn omzet uit de levering van accu’s en elektrische aandrijflijnen aan autofabrikanten, inclusief motoren en transmissies. Dat is mooi, maar z’n passie is het ontwikkelen en bouwen van hypercars. Het laatste model is de Rimac Nevera, een elektrische hypercar zoals de wereld nog nooit gezien heeft.
1.914 pk van vier elektromotoren
Met 1.914 pk van vier elektromotoren kan de Rimac Nevera in 1,85 seconden versnellen van stilstand naar 100 km/h en in 9,3 seconden zit je al op 300 km/h. Een aantal seconden later wordt de maximumsnelheid van 412 km/h bereikt. De actieradius bedraagt gemiddeld 500 km. Rimac gaat maximaal 150 exemplaren van de € 2 miljoen kostende Nevera bouwen. De naam Nevera verwijst naar de plotseling opkomende, met bliksem geladen, krachtige storm die in Kroatië regelmatig voorkomt.
De buitenkant
Alles van de Nevera, van bytes tot bouten, accu’s en aandrijflijn wordt door Rimac Automobili in eigen huis ontwikkeld en gemaakt. De buitenkant is gebouwd rond een 200 kilo wegend monocoque van koolstof, het geheel weegt 2.150 kg. Opvallend zijn de hoog opslaande deuren en de grote spoiler op de achterkant. Uiteraard speelt aerodynamica een grote rol bij de Nevera, de luchtstroom wordt zowel langs, boven en onder de auto zo gemanipuleerd dat maximale snelheid op elk moment veilig kan worden bereikt.
Het design is evenwichtig en “clean” te noemen.
Van binnen
Je zou verwachten dat alles aan de Nevera gericht is op een zo laag mogelijk gewicht en dat dus ook voor de binnenkant geldt. Maar nee, het interieur doet zondermeer luxueus aan. Er zijn drie interieurlijnen beschikbaar, GT, Signature en Timeless. Vind je die niets, dan moet je zelf even naar Kroatië reizen om te bepalen welke kleuren en materialen je wel geschikt vindt voor jouw supercar. We zien drie digitale displays, één met rij-informatie voor de bestuurder, één voor het informatiesysteem en één voor de bijrijder. De Nevera is uitgerust met steer-by-wire-technologie en heeft als rijmodi de standen Comfort, Sport, Track en Drift. Bijzonder is ook het Driving Coach systeem dat met behulp van 12 ultrasone sensoren, 13 camera’s en 6 radars de prestaties van de bestuurder analyseert en vervolgens met verbeterpunten komt.
De aandrijving
De aandrijflijn van de Nevera is één brok hoogstaande techniek. Aan ieder wiel is een onafhankelijke, individueel bestuurde, elektromotor gekoppeld. Met het Rimac All-Wheel Torque Vectoring 2 systeem wordt constant gemeten welke wielen de meeste grip hebben en wordt het vermogen zodanig over de vier elektromotoren verdeeld waarbij wielspin wordt vermeden en de acceleratie gemaximaliseerd. Met z’n elektrisch verstelbare dempers en actieve aerodynamica is de Nevera comfortabel en stil tijdens een cruise en een prestatiemachine op een circuit.
De Nevera heeft het grootste batterijpakket ooit gemonteerd op een productieauto, dat naast opladen aan de “pomp” ook gevuld wordt door een regeneratief remsysteem. Met snelladen kan het accupakket van de supercar in 22 minuten van leeg naar 80% gevuld worden.
Meer informatie over de Rimac Nevera vind je hier.