Rolls-Royce Boat Tail, de duurste auto ter wereld
Rolls-Royce heeft aangekondigd dat het bedrijf een coachbuilding-divisie gaat opzetten om weer mogelijk te maken wat 100 jaren geleden heel gebruikelijk was. Dat wil zeggen; de autofabrikant maakte het rollende chassis met motor en naar de wensen van de klant bouwde een coachbouwer er een carrosserie op. Uiteindelijk werd dit een hele dure wijze van een auto aanschaffen. Autofabrikanten stapten over op serieproductie om de productiekosten te verlagen. Rolls-Royce merkte de afgelopen jaren dat er rijke autoliefhebbers zijn die toch zelf willen bepalen hoe de carrosserie van hun Rolls-Royce er uitziet. Kosten geen probleem. Om alvast wat ervaring op te doen heeft Rolls-Royce samen met enkele vaste klanten de Rolls-Royce Boat Tail ontworpen.
Het chassis en de 6,75-liter V12-motor zijn afkomstig van de Rolls-Royce Phantom, daar boven is de vorm van het plaatwerk op het aluminium en flexibele spaceframe door de kopers samen met de ontwikkelaars van de auto bepaald. Er zijn drie exemplaren van de Rolls-Royce Boat Tail gebouwd, elk met een uniek, verschillend, interieur, naar wens van de betreffende klant.
De buitenkant
De naam Boat Tail heeft uiteraard een nautische oorsprong. Het design is geïnspireerd op een J-Class-zeiljacht. Je ziet het niet direct aan de beelden af, maar de auto is enorm lang; 5,90 meter. Gelukkig is de Boat Tail toch nog duidelijk herkenbaar als een Rolls-Royce door de iconische Rolls-Royce grille, maar nu geïntegreerd in het front en voor het eerst in de geschiedenis van een laklaag voorzien.
De carrosserie heeft een unieke, schuin aflopende vouw die begint bij de neus en eindigt bij de platte, kleine achterlichten. Door de naar achteren toe omhoog lopende onderste lijn wordt het boot-effect verder versterkt. Ook het teakhouten achterdek past in dat effect. Er ontbreekt een normaal kofferdeksel, er zitten twee naar het midden toe openende kleppen, met daaronder alles voor een chique picknick. Aan de ene kant een paar dubbele champagnekoelers om de Armand de Brignac-jaargangen precies op 6 graden te koelen. Aan de andere kant is er servies van Christofle of Paris en op maat gemaakte zout- en pepermolens, inclusief ingegraveerde naam van de auto. Ook de kaviaar wordt koel gehouden in een goede koelkast met voedselcompartimenten die temperaturen aankunnen van 80°C tot -20°C.
De Rolls-Royce Boat Tail is aan de achterkant voorzien van twee klaptafeltjes met daarboven een parasol voor wat schaduw. Hoe luxe wil je het verder hebben? Het strakgespannen dak is niet opvouwbaar maar er in z’n geheel afneembaar.
De binnenkant
Het interieur is ook van de hoogste kwaliteit, zowel qua design als verwerkte materialen. Opvallende gadgets zijn de omkeerbare ‘zijn en haar’ horloges, gemaakt door het Zwitserse House of Bovet. De uurwerken, één voor de dame en één voor de heer, kunnen worden gedragen of geplaatst in het dasboard als autoklokken.
Ook zelf een Rolls-Royce samenstellen?
De kosten voor de Rolls-Royce Boat Tail zijn door al het enthousiaste werk een beetje uit hand gelopen. Geruchten gaan dat de kosten per Boat Trail zo’n 20 miljoen Engelse Ponden bedragen. Dat is dus ongeveer evenveel als de totale aanschafkosten van zo’n 40 Rolls-Royce Phantoms, haute couture mag wat kosten zullen we maar zeggen….