Rolls-Royce La Rose Noire Droptail: de duurste auto ter wereld
Auto’s worden steeds duurder, door materiaalgebruik, nieuwe technische toepassingen en inflatie. De prijsontwikkeling lijkt geen grenzen te hebben, zeker niet bij de meest exclusieve merken. Rolls-Royce heeft afgelopen jaar, in nauwe samenwerking met de koper, een auto gemaakt waarbij niet op een centje meer of minder werd gekeken. Eigenlijk kun je stellen dat qua kosten het helemaal uit de hand gelopen is met de Rolls-Royce La Rose Noire Droptail.
Naar verluid moest de eigenaar voordat hij in z’n bolide kon instappen 30 miljoen Euro aftikken. Bij deze gang van zaken kun je je afvragen of het ethisch wel verantwoord is om zo’n bedrag neer te leggen voor wat eigenlijk “gewoon” een auto met vier wielen is. Welke gek vindt het een goed idee om dit bedrag, in plaats van bijvoorbeeld er een hoop mensen gelukkig mee te maken, dit bedrag te besteden aan z’n eigen speeltje. De naam van de eigenaar is niet bekend gemaakt, het zou gaan om een echtpaar uit een vooraanstaande internationale familie met roots in Frankrijk.
De Rolls-Royce La Rose Noire Droptail is de duurste auto ter wereld. Ondanks dat denkt Rolls-Royce nog drie Droptail exemplaren te kunnen bouwen en verkopen.
De buitenkant
Bij deze eerste Droptail is de koper geïnspireerd door een grote liefde van zijn moeder voor de zwarte Baccara roos. De kleur van de auto lijkt dan ook op die donkerrode bloem die bijna zwart lijkt in de schaduw. Er is heel veel werk van gemaakt om de kleur en gloed van de roos op de buitenkant van de auto te krijgen. Dit is gelukt met een volledig nieuw verfproces. De samenstelling van de basislaag worden streng geheim gehouden. Na het aanbrengen van die donkere basislaag volgen nog vijf andere verflagen, ieder in een andere tint rood. Het gevolg is een rode, parelmoerachtige glans op de donkere basislaag. Het lijkt dat de auto constant van rode kleur verandert, afhankelijk van de lichtinval.
De auto is een enorme monocoque van staal, carbon fibre en aluminium. Op basis van de omvang kun je je nauwelijks voorstellen dat de bolide maar plaats heeft voor twee inzittenden. De Droptail is 5,3 meter lang en 2 meter breed. Rolls-Royce zegt dat er invloeden zichtbaar zijn van de Silver Ghost ‘Sluggard’ uit 1912, de Phantom Brewster New York Roadster uit 1930 en de Silver Ghost Piccadilly uit 1925.
De binnenkant
Meest opvallende aan de Rolls-Royce La Rose Noire Droptail is z’n interieur. Hier zijn heel wat uurtjes verspijkerd aan het mooi verwerken van de 1603 stukjes houtfineer, het horloge van Audemars Piquet en de andere juweeltjes. Alleen al het inleggen van het hout heeft twee jaar ontwikkeling en handwerk gekost. Met een abstracte expressie worden de vallende bloembladen weergegeven. Het is gemaakt van zwart plataanhout afkomstig uit Frankrijk.
De twee zitplaatsen van La Rose Noire Droptail zijn overtrokken met donkerrood Mystery leer en licht rood True Love leder, beide afgewerkt met een subtiele koperen glans, die de parelmoerachtige textuur van de Black Baccara rozenblaadjes oproept.
Het unieke uurwerk van Audemars Piguet is op het dashboard aangebracht en combineert qua kleur perfect met die van het interieur. De koper had als wens dat het uurwerk met een druk op een knop ook meegenomen kon worden en bevestigd aan een riem. Uiteraard bouwde Rolls-Royce deze mogelijk in.
De aandrijving
Hoe mooi de buitenkant en binnenkant van de Rolls-Royce La Rose Noire Droptail ook zijn, je wilt er ook mee kunnen rijden. Onder de motorkap ligt een potente 6.6 liter V12 motor met twee turbo’s, genoeg kracht om 600 pk te leveren. En dat is ruim voldoende power om zijdezacht over de wegen te zoeven met de meest luxe en duurste cabrio ter wereld.
Kijk voor meer informatie over de Rolls-Royce La Rose Noire Droptail op de website van Rolls-Royce.