Rolls-Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce gaat onder de naam Eagle VIII een speciale serie van 50 exemplaren van z’n tweedeurs GT, de Rolls-Royce Wraith, maken. De officiële presentatie vindt plaats aan het Lago di Como tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este op 24-26 mei.
Er ligt een episch verhaal ten grondslag aan de naam Eagle VIII; in juni 1919, precies 100 jaar geleden dus, vertrokken kapitein John Alcock en luitenant Arthur Brown op de eerste non-stop vlucht met een vliegtuig over de Atlantische Oceaan. Het vliegtuig was een aangepaste Vickers Vimy bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog. En, je raadt het al, de tweedekker werd aangedreven door een tweetal 20,3 liter grote en 350 pk sterke Rolls-Royce Eagle VIII motoren. Onderweg ging er van alles mis, het enige dat tijdens de reis onverwoestbaar bleek, waren de Rolls-Royce Eagle VIII motoren. Uiteindelijk slaagden de piloten erin om de Atlantische Oceaan in een non-stop vlucht te overbruggen en het vliegtuig weer veilig aan land te zetten. Hoewel Rolls-Royce Motorcars geen binding meer heeft met de huidige vliegtuigmotorenfabrikant Rolls-Royce, ziet de autobouwer het jubileum toch als een mooie aanleiding om een speciale Wraith uitvoering te ontwikkelen.
De aanpassingen voor de Eagle VIII
Het exterieur van de Rolls Royce Wraith Eagle VIII heeft wat verwijzingen naar het Vickers Vimy vliegtuig van destijds; uitgevoerd in two-tone Gunmetal en Selby Grey lakwerk, zwarte grille-lamellen naar de beplating van de Rolls-Royce Eagle VIII motoren, en gedeeltelijk gepolijste wielen die zijn voorzien van een doorschijnende schaduweffect afwerking. Maar de mooiste aanpassingen zitten in het interieur.
Het interieur
Ook in het interieur komt het Selby Grey weer terug, aangevuld met zwart leder en messing accenten. Vooral dat messing zie je terug in verschillende delen van de cockpit van de Rolls Royce Wraith Eagle VIII, zoals op de luidsprekergrilles en bergvakken in de portieren. Het dashboard is van gerookt eucalyptushout met ingelegde accenten van goud, zilver en koper, het is een gestileerde weergave van het nachtelijke uitzicht van bovenaf op de aarde. Het uurwerk is helemaal een kunstobject; met een ijseffect wijzerplaat en zachtgroene nachtelijke verlichting. De rode uurwijzer staat bovenaan een lijnenspel op de wijzerplaat dat is geïnspireerd op kompaslijnen. Onderaan zijn landingscoördinaten ingegraveerd. En dan de dakbekleding! Het is als een unieke sterrenhemel waarin met subtiele led-verlichting de positie van de sterren tijdens de trans-Atlantische vlucht in 1919 is verwerkt. De vliegroute en de sterrenconstellatie zijn aangebracht met messingkleurige draad. Een plaquette met het opschrift “The celestial arrangement at the halfway point 00:17am June 15th1919, 50” 07’ Latitude North – 31” Longitude West” toont het middelpunt van de enerverende luchtreis.
Onder de motorkap
Hier geen wijzigingen ten opzichte van de standaard Wraith. Onder de motorkap ligt de machtige, 632 pk sterke, 6,6 liter V12 motor. Sterk genoeg om het 2.440 kg wegende zwarte monster in 4,5 seconden naar de 100 km/h te laten sprinten. De topsnelheid heeft Rolls-Royce uit veiligheidsoverweging afgetopt op 250 km/h.
Uiteraard zorgt Rolls-Royce ervoor dat je onderweg ook in stijl kunt picknicken, kijk maar eens naar de Picnic Hamper en het nieuwste product, de Champagne Chest.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!