Sensationele Faraday Future FF91

Onder hoogspanning werken 1.400 werknemers van Faraday Future in Silicon Valley en Zuid Californië sinds 2014 aan de opbouw van een nieuw autobedrijf voor de fabricage van elektrische auto’s. Doel is om het beter te doen dan Tesla. Het is onzeker of het allemaal gaat lukken, de uitdagingen op alle gebieden zijn groot en nu is ook nog het geld op dat de belangrijkste (Chinese) geldschieter er in gestoken heeft. Topmanagers verlaten het schip in nood, maar hun plaatsen worden weer ingenomen door gelukzoekers van andere autofabrikanten.

Topprestatie

Een topprestatie op zich al is dat het bedrijf op de gadgetbeurs in Las Vegas, de Consumer Electronics Show (CES) nu zijn eerste elektrische productieauto toont. Dat voor de CES is gekozen is geen verrassing, de auto zit vol met hightech elektronische toepassingen en dat maakt het een baanbrekende elektrische auto 2.0. In 2018 komt de FF91 op de markt. De eerste serie, de “Alliance Edition”, omvat 300 auto’s. Reserveren is mogelijk als je nu vijfduizend dollar inlegt.

Het uiterlijk

Is even wennen vinden wij, die nieuwe FF91. We hebben uiteraard niets tegen ronde vormen, maar dit zijn er wel veel. Het heeft alles te maken met verlagen van de luchtweerstand. Kijk je wat beter en langer naar het design, dan wordt de auto eigenlijk steeds mooier. De carrosserie is ontworpen door Richard Kim, die zijn sporen al verdiend had bij BMW met het ontwerpen van de BMW X1, BMW i3 en BMW i8

De maten zijn 5,25 m lang, 2,28 m breed en 1,60 m hoog. Hiermee heeft hij de grootte van een SUV. De grote 22-inch velgen sluiten zich bij hogere snelheden ook hier wegens de mindere luchtweerstand. De verlichting aan de voor- en achterkant lopen over de hele breedte van de auto. Buitenspiegels zijn vervangen door camera’s.

De binnenkant

Ja, die is nog niet helemaal in definitieve vorm. Wat wel bekend is dat de stoelen weten wat jouw favoriete instelling is en warmte, massage en verkoeling kunnen geven. Beeldschermen in alle maten en vormen tref je aan ter vervanging van de traditionele knoppen en hendels. Ze zijn overal geplaatst; voorin, achterin, aan het plafond en in de zijpilaren.

Er zit een dubbele WiFi-antenne in voor alle mogelijke verbindingen die je kunt streamen naar alle beeldschermen.

De aandrijving

Die is echt baanbrekend; de 4 elektromotoren kunnen samen 1.050 pk leveren met opwindende snelheden. Wat dacht je van in 2,3 seconden naar de 100 km/h sprinten. Hij is sneller dan Ferrari, Bentley, Tesla of welke productieauto dan ook. Op een volle accu is het mogelijk om 600 kilometer te rijden. En opladen kost maar een uur aan de laadpaal en thuis met een 240 Volt oplader is het accupakket in 4,5 uur voor de helft gevuld. Het accupakket is samen met LG ontwikkeld.

Wat is verder bijzonder aan de FF91?

Autonoom rijden

Behalve volledig elektrisch is de FF 91 ook semi-autonoom. Net zoals de Tesla’s dat kunnen. De FF 91 is hiervoor uitgerust met dertien radars, tien HD-camera’s, twaalf ultrasone sensoren en nog nooit vertoond, een inklapbare 3D-lidar in de motorkap.

Geen sleutel

De bestuurder, maar ook de passagiers, worden herkend door gezichtsherkenning. De deuren openen zich dan automatisch met een druk op een knop en de auto maakt zich startklaar. Het interieur, ook de stoelen, worden dan automatisch aanpast aan de opgeslagen voorkeuren van herkende passagiers. Je voorkeurinstellingen worden in het Faraday systeem vastgelegd in een profiel. Ook al stap je in de FF91 van iemand anders, ook die auto zal je profiel herkennen en zich automatisch naar je voorkeuren instellen.

Ramen verduisteren

Met een signaal verduisteren de achterste zijramen en het glazen dakpaneel zich automatisch.

Zelfstandig inparkeren

De FF91 kan volledig zelfstandig een parkeerplaats vinden en parkeren en ook met een smartphone opgeroepen worden om je weer op een bepaalde plaats op te halen.

Variabel platform architectuur

De bodemplaat is zodanig samengesteld dat hij ook snel geschikt is voor andere te bouwen carrosserievarianten of zelfs grotere of kleinere modellen. De stuurinrichting, aandrijving en accu’s zijn volledig in het platform verwerkt. Hiermee kan Faraday snel en goedkoop nieuwe modellen ontwikkelen.

Faraday Future gaat met de FF91 net even verder dan wat Tesla tot nu toe heeft ontwikkeld. En dat is heel knap. Die eerste serie van 300 FF91’s zal er wel komen, al zouden die eventueel handmatig gebouwd moeten worden. Grote vraag is of het Faraday Future gaat lukken om op korte termijn grootschalige productiemogelijkheden te realiseren. Daar heb je naast een flinke zwembad met geld toch ook een dubbelganger van Elon Musk voor nodig…

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!