Singer Porsche 911 ACS
Wil je wel eens wat anders dan een standaard Porsche 911, dan hebben we nu een tip voor je: een Singer Porsche 911 ACS. Het Amerikaanse Singer Vehicle Design heeft een tweetal Porsche 911’s van de 964-generatie verbouwd tot ultieme rally-racers. De toevoeging ACS staat trouwens voor All-Terrain Competition Study. De ene komt vooral tot z’n recht op een zanderige ondergrond en de ander op het asfalt. Beide zijn in opdracht van een klant gemaakt, maar wil jij ook je oude Porsche 911 laten ombouwen dan ben je bij Singer aan het juiste adres.
Singer Vehicle Design
Het Amerikaanse bedrijf Singer bestaat sinds 2009 en is gevestigd in Los Angeles, Californië. Singer is er in gespecialiseerd om oude, luchtgekoelde Porsche 911’s uit de jaren 1989 tot 1994 (964 chassis), te restaureren en daarbij op verzoek van klanten de nieuwste techniek in te bouwen. Klassiekers met moderne techniek dus. Het bedrijf is in de loop der jaren uiterst succesvol geworden, het klantenbestand bestaat uit Porsche liefhebbers uit veel landen.
Project Singer All-Terrain Competition Study
Voor de beide auto’s van de Singer All-Terrain Competition Study is Singer een samenwerking aangegaan met het bedrijf van Richard Tuthill, een Engelse specialist in het prepareren van (historische) rally-auto’s. Richard was van kinds af aan al betrokken bij rally-auto’s, zijn vader Francis deed vaak mee aan internationale races. Richard Tuthill’s team won onder andere in 2015 het FIA WRC R-GT kampioenschap met een Porsche 997 GT3 R-GT rally-auto. Later schreef het team ook de East African Safari Classic op zijn naam.
Porsche zelf heeft ook een historie voor wat betreft rally’s; eind jaren zeventig deed het al mee met de East African Safari Rally. Hiervoor werd een opgehoogde 911 met vierwielaandrijving gebouwd, de Porsche 911 SC Safari. Later volgde de Prijs-Dakar Rally.
Singer en Duthill hebben de werkzaamheden verdeeld; Singer doet het ontwerp en Duthill de assemblage en onderhoud in z’n bedrijf in Oxfordshire.
De ACS
De Singer Porsche 911 ACS is de auto die je wilt hebben voor rally’s. Inderdaad, de Porsche 911 uit de jaren 1989 tot 1994 is als basis genomen, maar kijk je naar het eindproduct, dan zitten er niet veel originele onderdelen meer op en aan de auto. De Singer 911 staat hoog op z’n 16-inch lichtmetalen wielen, heeft voor en achter dubbele, 5-voudig instelbare schokbrekers, een grote brandstoftank, rolkooi, een uitgebreid race-navigatiesysteem, racestoelen en een drinksysteem voor de bestuurder en navigator. Voor- en achterin liggen reservewielen, de koolstofvezel carrosseriepanelen zijn er op gemaakt dat ze makkelijk en snel vervangen kunnen worden bij panne.
De vier wielen worden permanent aangedreven door een Porsche zescilindermotor, de luchtgekoelde 3.6 liter met dubbele turbo, goed voor 450 pk. Schakelen gaat via een sequentiële transmissie (schakelpatroon ligt in een rechte lijn) met vijf versnellingen. Extra krachtige remmen zorgen voor iets van veiligheid, de hydraulische handrem is voor het betere gooi- en smijtwerk in bochten.