Sony Vision-S 01 en Vision-S 02
Tot voor kort was de lijst met alle autofabrikanten vrij overzichtelijk, maar sinds de intro van elektrisch aangedreven auto’s worden we wekelijks verrast met nieuwe merken, vooral uit Azië, waarvan we het bestaan alleen konden vermoeden maar niet echt op zitten te wachten. We wisten wel dat Sony steeds actiever wordt met het ontwikkelen van technische toepassingen voor de auto-industrie. Denk aan camera’s, sensoren en entertainmentapparatuur. Grote droom van Sony was het om zelf auto’s te ontwikkelen, wellicht is de goudkoorts aangestoken na het zien van de marktwaarde van Rivian, Lucid en Nio, die miljarden van investeerders aantrokken, voordat ze ooit een auto gemaakt hadden. Laat een flexibel onderstel voor elektrische auto’s maken, ga een overeenkomst aan, in het geval van Sony, met Bosch voor elektromotoren en beginnen maar. Resultaat; op de CES elektronicabeurs in Las Vegas staan op dit moment op de Sony stand twee splinternieuwe, elektrisch aangedreven, modellen met Sony logo. Het gaat om de Sony Vision-S 01 en de Sony Vision-S 02.
Allebei volgeladen met Sony’s toepassingen voor veiligheid, connectiviteit en digitaliseringgebied. De één een sedanmodel, de ander een SUV. Komende maanden gaat Sony speciaal voor z’n auto-activiteiten een nieuwe tak oprichten: Sony Mobility Inc. Dit bedrijfsonderdeel gaat ook veel energie steken in het doorontwikkelen van AI- en roboticatechnologieën, zoals de autonome entertainmentrobot aibo en de drone Airpeak.
De buitenkant
De Vision-S 01 is een sedan met vijf zitplaatsen. Het is Sony gelukt om de auto een opvallend mooi design te geven. Een vloeiend lijnenspel, gladde oppervlakken met zeer smalle naden en goed gevulde wielkasten. Wij vinden de auto, vergeleken met het uiterlijk van veel andere elektrisch aangedreven sedans, zeker aantrekkelijk.
Het SUV model Sony Vision-S 02 is gebaseerd op hetzelfde platform als de Vision-S 01. Maar wel een stuk ruimer, voldoende voor zeven zitplaatsen. Het uiterlijk van deze auto vinden wij minder uitgesproken dan die van de Vision-S 01, maar zeker geen onaantrekkelijke auto om te zien aan de buitenkant.
De binnenkant
De schoonheid zit vanbinnen en dat gaat zeker op voor de interieurs van beide Vision modellen. Over de gehele breedte van dashboard is een aaneengesloten strook van beeldschermen te zien. De bijrijder en passagiers achterin hebben een eigen scherm, en dat is handig om met Sony’s digitale videodienst “BRAVIA CORE for VISION-S”. bijvoorbeeld Playstation-games en video’s via streaming te spelen en te bekijken. De auto’s kunnen op Level 2+ nagenoeg autonoom rijden en Sony is aan het testen of het mogelijk is om de Visions via 5G-sytemen op afstand te laten besturen. Aan de buitenkant zijn tientallen LiDAR- sensoren geplaatst om de omgeving te scannen en aan de binnenkant zijn ze ook geplaatst om de bestuurder te assisteren met behulp van kunstmatige intelligentie.
In de stoelen zitten luidsprekers die een driedimensionaal geluidsveld creëren, waardoor de geluidservaring voor de inzittenden is alsof de favoriete artiest live optreedt in de auto.
Met Time-of-Flight (ToF) sensoren worden bewakingsfuncties geactiveerd bijvoorbeeld voor bestuurdersauthenticatie maar ook om intuïtieve gebaren- en spraakopdrachten op te vangen.
De aandrijving
Over de aandrijflijn laat Sony in dit stadium niets los, maar eerder liet het weten dat het daarvoor samenwerkt met Magna Steyr en Bosch, twee grote namen in autoland. Twee 200 kW elektromotoren zijn in de Vision-S 01 goed voor een sprint van 0-100 km/h in 4,8 seconden en een topsnelheid van 240 km/h. Dezelfde aandrijving voor de Vision-S 02, maar dan zijn de prestaties door het hogere gewicht en grotere omvang wat minder. Vierwielaandrijving in beide modellen evenals luchtvering zijn standaard. Geen info nog over de actieradius, accupakket en het opladen daarvan.
Het is duidelijk dat we nog veel gaan horen en zien van Sony over deze verrassende ontwikkeling op autogebied.
Kijk voor meer informatie over de Sony Vision-S 01 en de Sony Vision-S 02 op de website van Sony.