Splinternieuwe Ferrari Daytona SP3
Ferrari showde afgelopen week op het 2021 Ferrari Finali Mondiali-event op het Italiaanse circuit van Mugello de splinternieuwe Ferrari Daytona SP3. Het is het derde model in de Icona serie. De Daytona SP3 heeft de krachtigste motor ooit door Ferrari gebouwd voor een straatauto aan boord; een atmosferische 6,5-liter V12 middenmotor met 840 pk. Nog even geen elektrische aandrijving voor de Italiaanse bolides van Ferrari! Het chassis en carrosserie zijn volledig opgetrokken uit composietmaterialen en qua technologie heeft Ferrari volop gebruik gemaakt van zijn in de Formule 1 opgedane kennis. Resultaat: de Daytona SP3 kan in 2,85 seconden van 0-100 km/h accelereren en dan door naar z’n topsnelheid van 340 km/h. De productie van de Ferrari Daytona SP3 wordt gelimiteerd op 599 exemplaren.
Icona
Onder de noemer ‘Icona’ bouwt Ferrari exclusieve gelimiteerde edities van supercars die afgeleid zijn van iconische Ferrari modellen uit het verleden. De doelgroep bestaat uit reeds bestaande Ferrari bezitters en rijke autoverzamelaars. Succes verzekerd dus. De eerste modellen in de serie waren de Ferrari Monza SP 1 (een éénzitter) en Ferrari Monza SP 2 (twee-zitter).
De naam van het nieuwe Icona-model Daytona SP3 verwijst naar de historische 1-2-3 overwinning die Ferrari op 6 februari 1967 boekte tijdens de 24 Uren van Daytona, waar respectievelijk de 330 P3/4, de 330 P4 en de 412 P als eerste, tweede en derde de finishlijn passeerden.
De buitenkant
Het design van de Ferrari Daytona SP3 is geïnspireerd op de raceauto’s van de jaren 60 van de vorige eeuw. In die jaren werd aerodynamica steeds belangrijker voor snelle auto’s. De Daytona SP3 heeft een clean design met een vloeiend lijnenspel, aangevuld met scherpe contrasten, maar toch met alleen passieve aerodynamische aanpassingen. Wat dat betreft is het Ferrari gelukt om de Daytona SP3 ondanks dat ingehouden design supersnel te maken. Het targa uiterlijk met uitneembaar dakje en vlinderdeuren verwijst ook naar de jaren 60. Al met al is de Ferrari Daytona SP3 een mooie mix van klassieke en supermoderne toepassingen. Speciaal voor de Daytona SP3 heeft Pirelli nieuwe P Zero Corsa banden ontworpen. Door alle gewicht besparende maatregelen weegt de auto maar 1.485 kg.
De binnenkant
De binnenkant van de Ferrari Daytona SP3 is echt als een cockpit ontworpen. Vrij minimalistisch maar toch met genoeg comfort om er een fijne rit mee te maken op de openbare wegen. Geen fancy touchscreens, maar alleen instrumenten die de berijder helpen om het monster in toom te houden. Bijzonder zijn de stoelen die uit gewichtsbesparing, zoals in een Formule 1 auto, een integraal, vast onderdeel van het chassis uitmaken. Je zit dan ook vrij laag in de auto. Wil je een betere zithouding, dan verstel je niet de stoel maar de pedalen en het stuur.
De motor
Ja alles in de Ferrari Daytona SP3 draait natuurlijk om dat heerlijke beest dat achter de voorstoelen ligt; een atmosferische 6,5-liter V12 middenmotor met 840 pk. Geen turbo’s, alleen dat machtige geluid van de motor. Ongekend snel in de sprint en als een tevreden snorrende kat als je het rustig aan doet. Z’n prijs? Niet bekend gemaakt, maar ongetwijfeld geen probleem voor de gelukkige kopers.
Kijk voor meer informatie op de website van Ferrari.