Splinternieuwe Hyundai NEXO op waterstof
In 2040 zal volgens een KPMG onderzoek onder duizend topmanagers in de autobranche een kwart van de auto’s op waterstof rijden. Om dit werkelijkheid te laten worden is er voor de overheid een belangrijke rol weggelegd om efficiënte productie van waterstof mogelijk te maken en een dekkend distributienetwerk op te zetten. Er zijn op dit moment in Nederland maar 4 tankstations voor auto’s op waterstof, er volgen er snel meer. Als het aan de industrie ligt wordt hier grootschalig werk van gemaakt. Sommige autofabrikanten hebben auto’s op waterstof al in de showroom staan. Hyundai is koploper in dit segment en heeft ze al sinds het jaar 2000. Vanaf komende september wordt de splinternieuwe Hyundai NEXO leverbaar bij ons.
Waterstof uit windenergie?
Aan de pomp tank je waterstof zoals je nu LPG gas tankt en reken je per kilo af. Om de waterstof efficiënt te kunnen gebruiken wordt het onder grote druk gebracht, 700 bar! Waterstof komt niet zomaar in de natuur voor, het moet geproduceerd worden. Je kunt waterstof uit water halen met behulp van elektrolyse, een proces waarbij de H2O watermolecuul in twee delen uiteenvalt in zuurstofgas (O2) en waterstofgas (H2). Dat is nu nog een energieverslindende methode, daarom wordt op dit moment de meeste waterstof nog gemaakt uit aardgas.
Ook dit is nog niet ideaal omdat er nog CO2 vrijkomt met dit proces, ongeveer een derde van wat ontstaat met olieraffinage. Alleen als je voor het opwekken van waterstof zonne-energie of windenergie gebruikt, krijg je echt groene waterstof. Als je groene stroom omzet in waterstof, dan kun je dat bewaren. En dat is belangrijk omdat we elektriciteit nu niet makkelijk kunnen bewaren. Stel dat de windmolens in Nederland op een stormachtige dag veel te veel stroom opleveren, dan hebben we niets aan die meeropbrengst. Als het omgezet kan worden in waterstof, verandert dat. Want de gewonnen waterstof kunnen we op een later moment weer omzetten in elektriciteit (en water) als we het wel nodig hebben omdat de wind is gaan liggen. Energiedeskundigen uit Groningen bedachten een revolutionair plan: neem afscheid van de boorplatformen op de Noordzee en maak er waterstoffabrieken van. Overproductie van windmolenparken in de buurt wordt dan op die oude boorplatformen omgezet in waterstof, dat dan via bestaande gasleidingen naar de kust wordt getransporteerd. Het Ministerie van Economische Zaken deed er onderzoek naar met als uitkomst dat het, met wat aanpassingen, mogelijk is.
Voordelen van een waterstofauto
Een waterstofauto wekt, in tegenstelling tot een stekker auto, met behulp van waterstof zelf z’n elektriciteit op. Hiermee heb je een eigen elektriciteitscentrale aan boord om de auto aan te drijven, accu’s op te laden en…je kunt de waterstofauto aansluiten op het elektriciteitsnet van je huis om energie te leveren in plaats van te tanken.
Er zijn nog een paar voordelen; het rendement van een waterstofauto met brandstofcel is dubbel zo effectief dan van een conventionele verbrandingsmotor. De brandstofcel van een waterstofauto heeft geen bewegende delen, met als gevolg minder slijtage dan die van een gewone motor.
Het brandstofcelsysteem heeft zuivere lucht nodig om te kunnen werken. Een filter in de NEXO haalt daarvoor 99,9 procent van z’n “ingeademde” fijnstof uit de lucht.
Een auto met een brandstofcel is veel stiller, doordat de elektromotor nauwelijks geluid produceert.
En het allerbelangrijkste voordeel; de brandstofcel van een waterstofauto werkt 100% schoon, er is geen uitstoot van gevaarlijke stoffen voor het milieu. Uit de uitlaat komt enkel schoon water.
Hyundai NEXO
De nieuwe SUV van Hyundai kan 665 kilometer op een volle tank waterstof rijden. De NEXO heeft 2 energiebronnen; een brandstofcel op waterstof met 129 pk en een elektromotor met accu met 55 pk, in totaal dus 184 pk. Van 0 naar 100 km/h kan in 9,2 seconden en de maximum snelheid is 177 km/h. Op de accu geeft Hyundai 8 jaar garantie tot max 200.000 km. Hyundai geeft 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de aandrijflijn, de besturing, de wielophanging en het remsysteem. Dat geeft aan dat Hyundai heel veel vertrouwen heeft in de kwaliteit van de NEXO.
Van buiten
Aan de buitenkant van de NEXO is niet te zien dat het die bijzondere techniek onder de motorkap heeft. Het is gewoon een mooi gelijnde SUV met extra aandacht voor de aerodynamica. Zo verzinken de deurgrepen in carrosserie en is de vorm van de dakspoiler ontstaan in de windtunnel. De auto staat standaard op 7-inch lichtmetalen velgen met 225/60 R17-banden. De NEXO is een ruime SUV en weegt 1.889 kg, gezien de grootte van de auto valt dit gewicht erg mee.
Van binnen
Hyundai heeft z’n best gedaan om ook van de binnenkant van de NEXO iets bijzonders te maken. Alle gebruikte materialen, van de bamboe hemelbekleding tot de vloermatten zijn gemaakt van UL-gecertificeerde biomaterialen waarmee 20 procent CO2-emissie is bespaard. Standaard heeft de NEXO met leder beklede stoelen. De auto is volgeladen met de nieuwste rijhulpsystemen, veiligheidssystemen en connectiviteitmogelijkheden. Het brede 12,3-inchscherm geeft niet alleen de navigatie weer, maar ook informatie over het energieverbruik, het infotainment en de instellingen van de klimaatregeling. Het scherm heeft een dubbele displayfunctie, zodat je twee schermen tegelijk kunt raadplegen.
Een paar features lichten we even uit; de Lane Following Assist (LFA) houdt de auto in het midden van zijn rijstrook bij snelheden tot 145 km/u, zowel op de snelweg als in de stad. De slimme autonome parkeerhulp RSPA parkeert de Hyundai NEXO volledig autonoom op een parkeerplaats, de bestuurder hoeft niet eens in de auto te blijven zitten, en rijdt hem er ook weer uit.
Primeur: Blind-Spot View Monitor
Een primeur in de auto-industrie is Hyundai’s Blind-Spot View Monitor. Door middel van breedbeeld surround view monitors in de buitenspiegels aan beide kanten van de auto, ziet de bestuurder op z’n beeldscherm de camerabeelden van de situatie achter en naast de auto als hij van rijstrook wisselt – zowel naar links als terug naar rechts. Superhandig en veilig.
De aandrijving
De techniek van de waterstofauto NEXO in het kort; in de brandstofcel (ter grootte van een oude desktopcomputer) gaat de getankte waterstof een reactie aan met zuurstof. Daarbij ontstaat schoon water én elektriciteit, met een Fuel Cell Boost Converter wordt de opgewekte spanning ‘opgepompt’ naar 450 Volt. Hiermee kan de elektromotor de voorwielen aandrijven en niet gebruikte energie wordt opgeslagen in de accu. De accu wordt ook opgeladen door het regeneratief remmen, met schakelpeddels aan het stuur kun je de mate daarvan aanpassen.
Het voltanken van de 3 tanks in de NEXO met waterstof duurt maar vijf minuten.
Prijs
De NEXO is vanaf komende september leverbaar voor een vanafprijs van € 69.995,-. De auto is vrij van wegenbelasting. Voor zakelijke rijders geldt een bijtellingspercentage van 4%. Dit blijft ook zo vanaf 1 januari 2019, auto’s op waterstof blijven onder dit tarief vallen.
Woon- of werk je in de buurt van een waterstoftankstation, dan is de nieuwe Hyundai NEXO een wel heel verantwoorde investering voor jezelf en het milieu.