Subsidie op nieuwe of gebruikte Elektrische Auto
Nu steeds meer mensen in deze coronatijd weer naar hun kantoorwerkplek gaan, al dan niet alle werkdagen, heroverwegen velen de keuze om dit met het openbaar vervoer te doen. Hoe veilig is het om met trein of bus te reizen? Gedoe met mondkapjes en medereizigers die het allemaal niet zo nauw nemen met de veiligheidsmaatregelen maken het reizen met openbaar vervoer er niet aantrekkelijker op. Het is daarom ook niet zo gek dat de verkoop of leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s booming is op dit moment. Elektrisch, omdat er op dit moment veel subsidie te behalen valt op de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto en de kosten daarom erg mee kunnen vallen.
Nieuwe Elektrische Auto
In Duitsland is het wel erg aantrekkelijk gemaakt: wie een Renault ZOE zakelijk leaset voor twee jaar en per jaar niet meer dan 10.000 kilometer rijdt, is in totaal aan leasekosten over twee jaar gerekend €6.000 kwijt. Dat is precies gelijk aan de van de Duitse overheid te ontvangen subsidie van € 6.000. Gratis vervoer dus. In Nederland is het helaas iets minder voordelig geregeld: onder voorwaarden bedraagt de subsidie € 4.000 op de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s tot een aankoopbedrag van € 45.000. Nu is die subsidiepot voor 2020 al leeg, maar geen probleem, je ontvangt de in 2020 aangevraagde subsidie dan in 2021.
Even een simpel rekensommetje voor een Private Lease situatie: voor de elektrische Renault ZOE Life – Basis betaal je bij een 4 jarig contract 425 euro per maand. Daar gaat dan nog 83 euro per maand aan subsidie van af. Vergelijk dat bijvoorbeeld met het Altijd Vrij abonnement van NS, die kost € 351 per maand. Zo’n Private Lease contract kan dus aantrekkelijk zijn.
Gebruikte Elektrische Auto
De subsidie op gebruikte elektrische auto’s bedraagt onder voorwaarden 2.000 euro. Alleen tweedehands elektrische auto’s die via de vakhandel worden gekocht, dat wil zeggen dealers met RDW-erkenning, komen in aanmerking voor subsidie. Dus niet de aankoop via een particulier. Leasen kan uiteraard ook, je moet dan wel een contract voor minimaal vier jaar aangaan en leasen bij een bedrijf dat het Private Lease keurmerk voert.
Belangrijkste voorwaarden subsidieregelingen elektrische auto’s:
- De elektrische auto koop je of lease je als privépersoon.
- De auto heeft een catalogusprijs tussen de €12.000 en € 45.000.
- De auto heeft een bereik van minimaal 120 kilometer.
- Je moet (een deel van) de subsidie terugbetalen als je de auto binnen 3 jaar verkoopt.
- Private Leaserijders krijgen de subsidie per maand uitbetaald, als je de leaseauto binnen 4 jaar weer inlevert, stopt de subsidie.
- Het Koop-of leasecontract is getekend na 5 juni 2020.
Belangrijke links naar Rijksoverheid
Voor meer detail-informatie van de Rijksoverheid kun je op deze websites terecht:
Subsidie koop nieuwe elektrische personenauto
Subsidie koop gebruikte elektrische personenauto
Subsidie lease nieuwe elektrische personenauto
Subsidie lease gebruikte elektrische personenauto
Voorbeelden van veel verkochte, gebruikte, elektrische auto’s
- Renault ZOE
- BMW i3 (Let op; alleen de types met catalogusprijs onder 45.000 euro)
- Nissan Leaf (Let op; alleen de types met catalogusprijs onder 45.000 euro)
- Opel Ampera-e
- Volkswagen e-Golf
- Hyundai Ioniq
- Fiat 500 e
- MG ZS EV (Dit is een prijstechnisch voordelige SUV)
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!