Tesla Model 3
Het begint er steeds meer op te lijken dat Tesla een revolutie heeft veroorzaakt in autoland. Voor het eerst worden elektrisch aangedreven auto’s in grote aantallen verkocht door een merk. Van de zojuist verschenen Tesla Model 3 worden op dit moment 1.800 bestellingen per dag genoteerd. Tot nu toe is er al een wachtrij van in totaal 455.000 stuks. En dat voor een fabrikant die over het afgelopen 2e kwartaal “maar” 25.708 exemplaren van de Tesla Model S en Tesla Model X van de band liet rollen. Overigens was dat al 40% meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.
Zelden groeide een bedrijf zo snel als Tesla
Tesla staat voor de gigantische opgave om op korte termijn het productieproces aan te passen aan die grote vraag naar Model 3 en daar ook een serviceorganisatie voor op te zetten. Tesla heeft de eerste 50 stuks van de Model 3 handmatig gebouwd, nu breekt volgens Tesla’s grote baas Elon Musk de ‘productiehel’ aan om tot massaproductie te komen.
Zelden groeide een bedrijf zo snel als Tesla. Het afgelopen halfjaar bedroeg de omzet 5,5 miljard dollar, meer dan 2 x zoveel als vorig jaar. En ja; er wordt nog steeds verlies geleden, 336 miljoen dollar per kwartaal, maar gezien de toekomstverwachtingen is dat peanuts. De aandeelhouders zijn dan ook razend enthousiast en op de beurs vliegt de aandelenkoers Tesla omhoog.
Door die run op Model 3 kunnen we de auto in Nederland pas op zijn vroegst over een jaar, dus medio 2018 verwachten.
Tesla Model 3
Wat maakt de Tesla Model 3 zo bijzonder vergeleken met andere elektrische auto’s?
De belangrijkste reden is wel dat de auto veel waar voor een redelijk betaalbare prijs gaat opleveren. In de basisuitvoering is de prijs in de USA 35.000 dollar. Wij schatten in dat 40.000 Euro in Nederland haalbaar moet zijn voor deze auto.
Wat krijg je voor dit bedrag?
Design
Om te beginnen; een redelijk ruime auto, ongeveer zo groot als een BMW 3 serie, Audi A4 en Mercedes C Klasse. Binnenin oogt hij wel groter door het dak; een enorm glaspaneel vanaf de B-stijl tot onderaan de achterruit opgetrokken. Hierdoor is er wel een erg kleine achterklep. Hij oogt verder als een klein Model S. Het design is ook simpel en strak gehouden. Binnenin zie je horizontale lijnen op het dashboard en alleen het 15-inch scherm valt daar op. Met dit scherm kun je nagenoeg alle functies van de auto bedienen.
Techniek
Tesla claimt dat de Model 3 zelfs nog veiliger is dan een Volvo S60. Er zijn acht camera’s, een voorwaartse radar en twaalf ultrasonische sensoren aan boord. De auto is klaar voor volledig autonoom rijden. Deze optie kost echter wel 8.000 dollar extra. Trouwens alle opties zijn flink duur; een Long Range accu voor een bereik van 500 km (standaardversie 355 km) kost 9.000 dollar en het Premium Upgrades Package voor hout inleg, een beter audiosysteem, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen en stuurkolom, automatisch dimmende buitenspiegels en een getint glazen dak kost 5.000 dollar.
Het opladen van de accu’s gaat sneller dan we gewend zijn bij andere elektrische modellen. Met Tesla’s eigen Supercharger is de Model 3 na een half uur ‘bijtanken’ weer geschikt voor 200 kilometers. Heb je de Long Range-uitvoering dan is dat zelfs 272 kilometer. Vol opladen met een 240 Volt-laadpunt kost 7 uur vanaf een compleet leeg batterijenpakket.
En belangrijk pluspunt van de Model 3 is dat alle auto’s online verbonden zijn met Tesla. Software updates en extra features kan Tesla met een druk op de knop uitrollen naar alle auto’s.
Prestaties
Ondank z’n zware gewicht van 1.609 kg (Long Range-uitvoering 1.700 kg) is de auto zo snel als een sportwagen. Sprinten naar 100 km/h gaat in 5 seconden ((Long Range-uitvoering nog iets sneller) en de topsnelheid ligt op 208 en 224 km/h. Bij de standaarduitvoeringen drijft de elektromotor de achterwielen aan, in het voorjaar van 2018 komt er ook een uitvoering met 2 elektromotoren met vierwielaandrijving.
Wij zijn razend benieuwd of het Tesla gaat lukken om de beloftes van Model 3 waar te maken. Als het lukt gaat dit een enorme versnelling beteken voor het elektrificeren van het totale wagenpark in de wereld. Andere autofabrikanten kunnen dan niet achterblijven, willen ze overleven.