Testing the Peugeot 5008 SUV GT-line

Testing the Peugeot 5008 SUV GT-line

Van Peugeot Nederland mochten we een aantal dagen rijden met de GT-line uitvoering van de nieuwe SUV van Peugeot, de 5008. Uiteraard hebben wij onze bevindingen voor jullie in beeld gebracht!  

Design

Een half jaar geleden reden we met de Peugeot 3008, die een twintig centimeter korter is dan de 5008.

Over de 3008 waren we enthousiast, gaat dat ook op voor de 5008? Om te beginnen; hij lijkt zowel van buiten als binnen sprekend op de 3008. Toch lijken de verhoudingen van de 3008 beter te kloppen, door die twintig centimeter extra is het design wat uitgestrekt en ook is vanaf de zijkant bezien de overgang naar de achterkant wat hoekig. De extra lengte komt ten goede aan de achterpassagiers en biedt ook de mogelijkheid voor een extra zitrij met 2 stoelen voor kleine mensen, kinderen dus. De nieuwe Peugeot 5008 GT-line valt ten opzichte van de andere uitvoeringen op door mat gepolijste en in twee kleuren uitgevoerde 18 inch lichtmetalen velgen, een verchroomde dubbele uitlaatpijp, led-achterlichten met drie klauwen en in Noir Perla Nera uitgevoerde buitenspiegels die als je instapt de beroemde Peugeot-leeuw op de grond projecteren.

Als je gewend bent om een van de nieuwere modellen van Peugeot te rijden, dan herken je dit: ga in de auto zitten en je krijgt direct een prettig gevoel van thuiskomen over je heen. Dat geldt voor de 3008, maar ook voor de 5008. Het is Peugeot als een van de weinige fabrikanten gelukt om zo’n sfeer te realiseren. Het komt vooral door de PEUGEOT i-Cockpit®, een innovatief concept van inrichting van het interieur.

i-Cockpit®

De cockpit is helemaal op de bestuurder gericht. De middenbrug is hoog, je hebt het gevoel of je helemaal ingebouwd bent en dat geeft met recht een “cockpitgevoel”. Het stuur is compact, heeft twee platte stukken en lijkt lager geplaatst, waardoor je als het ware over het stuur heen kijkt naar het digitale 12,3’’ hoge resolutie display met mooie grafische vormgeving. Je kunt jouw voorkeurweergave kiezen uit vijf verschillende modi middels een rolknop op het stuur.

Centraal boven de middenconsole is de 8’’ touchscreen geplaatst. Met de 7 ‘toggle switches’ daaronder kun je direct naar de menu’s van radio, airco en de diverse connectiviteits-apps gaan. Dit werkt lekker snel en je verdwaalt niet in een wirwar van een menustructuur. Met MirrorLink wordt het beeldscherm van je smartphone zichtbaar gemaakt op het touchscreen. Met een draaiknop op de middenconsole kun je de instelling van de auto kiezen die het beste past bij de ondergrond waarover de rijdt. Hiermee houd je optimaal grip op de weg.

De stoelen in de 5008 GT-line zitten heerlijk, geven veel steun en je kunt de bestuurdersstoel elektrisch verstellen. De uitvoering waarin wij reden had 5 massagestanden, heerlijk ontspannend.

Het materiaalgebruik en afwerkingsniveau van de 5008 SUV is nu nagenoeg op het niveau van de premiumautomerken.

De motor

We reden de uitvoering GT-line met de 120 pk sterke 1.6 liter BlueHDi dieselmotor met handmatige schakeling. Je kunt denken; 120 pk voor zo’n grote auto? Nou, die 1.6 liter motor is ruim voldoende om de 5008 flink op toeren te houden. We hebben geen moment het idee gehad dat we wat power tekort kwamen. Het is ook een vrij stille en zuinige motor.

Vergelijk met de Peugeot 3008

De Peugeot 3008 is nu al een succesnummer, niet voor niets gekozen tot Auto van het Jaar 2017. De Peugeot 3008 GT-line is er vanaf € 35.760, de 5008 GT-line vanaf € 38.210. Voor het prijsverschil van € 2.500 krijg je 20 centimeter extra ruimte. Heb je die extra ruimte niet nodig, dan zouden wij voor de 3008 GT-line kiezen; hij heeft dezelfde specificaties en het design komt wat beter tot z’n recht.

https://www.youtube.com/watch?v=skJUuY-VKxo

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!