Touring Superleggera Arese RH95

Touring Superleggera Arese RH95

Vorige week publiceerde Lifestyle NWS een bericht over Rolls-Royce dat aangekondigde dat het bedrijf een coachbuilding-divisie gaat opzetten. Dit geeft de klant de mogelijkheid om zelf een carrosserie te ontwerpen/kiezen op een rollend chassis met motor van de autoleverancier. In de beginjaren van de auto-industrie was het heel gebruikelijk om dit bij een carrosseriebouwer te (laten) doen. En nog steeds gebeurt dit. Zo heb je in Italië bijvoorbeeld het bedrijf Carrozzeria Touring Superleggera, dat al 95 jaar niet anders doet. Ter ere van die 95 jaar heeft Touring Superleggera de Ferrari 488 GTB voorzien van een compleet ander design. Van de Touring Superleggera Arese RH95 worden 18 exemplaren gemaakt. 

Carrozzeria Touring Superleggera

Het bedrijf staat bekend om z’n aerodynamisch gevormde carrosserieën. Touring was ook één van de eerste carrosseriebouwers die een eigen windtunnel gebruikte om de ultieme stroomlijn voor z’n ontwerpen te vinden. De carosseriebouwer is gevestigd in Arese, iets ten noorden van Milaan. Bekende modellen waar Touring aan gewerkt heeft zijn de Disco Volante (Alfa Romeo), Berlinetta Lusso (Ferrari), Continental Flying Star (Bentley), Bellagio Fastback (Maserati) en de DB5 (Aston Martin). De ontwerpen van Touring zijn altijd elegant, van hoge kwaliteit en technisch vooruitstrevend. Op het ‘Superleggera’ (=superlicht) constructie systeem heeft het bedrijf al in 1936 patent aangevraagd. Het bestaat uit een constructie, opgebouwd uit dunne stalen buizen die de vorm van de body vormen. Op die body worden met de hand gehamerde aluminium panelen bevestigd. Door deze werkwijze kan Touring unieke meesterwerken en eventueel in gelimiteerde series bouwen.

De buitenkant van de Arese RH95

Mocht je je afvragen waar de aanduiding RH in de naam vandaan komt? Nou, simpel; het zijn de initialen van de eerste koper van het model. Bestel je zelf een ontwerp, dan worden jouw initialen in de modelnaam verwerkt. Die 95 staat uiteraard voor de 95 jaar dat het bedrijf bestaat. Het kost Touring 5.000 uur om de Ferrari omtebouwen tot een Arese RH95.  De vlinderdeuren integreren een glazen raam op het dak. Een enorme luchthapper op het dak zorgt voor koeling van de achter de stoelen liggende middenmotor. Een grote spoiler is door het sublieme aerodynamische design niet nodig. Voor het eerst heeft Carrozzeria Touring Superleggera de carrosserie geheel van koolstofvezel gemaakt. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen. De componenten van de carrosserie konden met een  millimeter nauwkeurigheid ontworpen en op maat gemaakt worden. Wij vinden het eindresultaat van de Arese RH95 er fantastisch uitzien.

De binnenkant

Het interieur van de Arese RH95 is ontworpen volgens het “Cocoon”-concept: geïndividualiseerde cockpits voor bestuurder en passagier. Het dashboard is nog wel ietwat te herkennen als die van de Ferrari 488 GTB, maar de centrale console is van de hand van de Touring specialisten. De kleur van de bekleding is helemaal afgestemd op de in “pine green” gespoten buitenkant.

De motor

De 670 pk sterke V8-motor van Ferrari is ongewijzigd gebleven. De motor is gekoppeld aan een 7 F1 DCT automatische versnellingsbak en drijft de achterwielen aan. Van 0 naar 100 km/h kan in 3,0 sec en de topsnelheid bedraagt 330 km/u.

Hoewel de auto dus in de basis een Ferrari is, geeft Touring Superleggera twee jaar garantie op alle aangepaste componenten en belooft levenslange beschikbaarheid van reserveonderdelen. De prijs van de Arese RH95 is niet bekend gemaakt. Wil je zelf een Arese 95, dan valt er wellicht wat te onderhandelen, maar een prijs beneden een half miljoen euro zal waarschijnlijk niet lukken.

Touring Superleggera Arese RH95-2
Touring Superleggera Arese RH95-3
Touring Superleggera Arese RH95-4
Touring Superleggera Arese RH95-5
Touring Superleggera Arese RH95-6
Touring Superleggera Arese RH95-7
Kijk voor meer informatie op www.touringsuperleggera.eu.