Toyota GR Supra
Lang is uitgekeken naar de splinternieuwe Toyota GR Supra, maar nu is hij er dan eindelijk, de vijfde generatie van de sportcoupé. In 1979 startte het Supra verhaal, de bouw van de legendarische, vierde versie, stopte in 2002 en toen werd het stil, tot nu! De toevoeging GR slaat overigens op de afdeling Toyota Gazoo Racing, de autosportdivisie van Toyota. Die ontwikkeling van de Supra is in nauwe samenwerking met BMW gedaan, de nieuwe BMW Z4 is daardoor technisch gezien het broertje van de Supra.
De nieuwe Supra zal gebouwd worden in het Oostenrijkse Graz, door Magna Steyr, die in het verleden al 3,5 miljoen auto’s voor meerdere autofabrikanten produceerde. De Supra komt in de tweede helft van 2019 op de Nederlandse markt. In eerste instantie met een 340 pk sterke zescilindermotor en later zullen viercilinder motoren leverbaar worden. De zescilinder versie heeft een vanaf prijs van € 82.000.
De GR Supra komt in twee uitvoeringen: Legend en Legend Premium. Voor Europa stond ook nog een speciale serie A90 Edition in een grijze tint van de Supra klaar, maar die 90 stuks zijn al verkocht.
De buitenkant
Er is alles aan gedaan om de Supra sportcoupé een aantrekkelijk uiterlijk mee te geven; de klassieke coupévorm, het double bubble-dak voor een betere aerodynamica, de stoere 19-inch lichtmetalen wielen, de felle koplampen met drie led-armaturen. Aan de achterkant is de in de carrosserie geïntegreerde spoiler prominent aanwezig. De auto ligt laag op de weg en is vrij breed. Alles om sportieve prestaties mogelijk te maken. Het gewicht is ideaal 50/50 over beide assen verdeeld. Er is veel aluminium gebruikt om het gewicht, 1.520 kg, zo laag mogelijk te houden. Het gevolg is een heerlijk rappe sportwagen, met de zescilinder BMW motor en Launch Control aan boord sprint je is 4,3 seconden van 0 naar 100 km/h.
De kleur van je Supra kun je kiezen uit een palet van acht kleuren
Het interieur
Ook van binnen is enige overeenkomst met de BMW Z4 niet te ontkennen. Het infotainmentsysteem zien we ook in de Z4, evenals de draaiknop centraal op de middentunnel. Het dashboard verschilt wel flink van de Z4.
De Supra is in goed uitgerust met rijhulpmiddelen en andere systemen. Standaard heeft hij Adaptive Variable Suspension, actieve led-koplampen, een 8,8 inch scherm, achteruitrijcamera, audiosysteem met tien speakers, blindehoekdetectie, rijbaanhulp, rear cross traffic alert en navigatie. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar en met alcantara bekleed. Kies je de Legend Premium uitvoering, dan heb je JBL-audio met twaalf speakers, headup-display, inductielader voor smartphones en zwart lederen bekleding.
Met de stand Sport van het rijsysteem kun je het motorgeluid, de schakelwegen en de demping sportiever afstellen.
Motoren
In eerste instantie is de Toyota GR Supra alleen leverbaar met een 3.0-liter zescilinder turbo lijnmotor van BMW, goed voor 340 pk. De sportcoupé wordt met de achterwielen aangedreven via een achttraps automaat. Later volgen nog twee 2.0-liter viercilinders aan met 197 pk en 258 pk, ook van BMW.
De Toyota Supra viercilinders (ook van BMW) leveren eveneens prima prestaties; de 258 pk motor gaat in 5,2 seconden naar de 100 km/u en de 197 pk versie in 6,5 seconden.
Prijs
Tja, de prijs. De Toyota GR Supra Legend met 340 pk motor kost 81.995 euro, voor een Toyota GR Supra Legend Premium komt daar 2.500 euro bovenop.
Nu er zoveel BMW onder de motorkap zit is een vergelijking met de BMW Z4 voor de hand liggend. Het is natuurlijk wel zo dat de BMW Z4 een roadster met softtop is en Toyota GR Supra een sportcoupé. Dit kan al bepalend zijn voor je keuze. Buiten dat is de vanaf prijs van de Toyota GR Supra met 3,0-liter motor zo’n 4.000 euro hoger dan de BMW Z4 Roadster met dezelfde 3.0 liter motor.
Iets boven je budget? Wacht dan op de viercilindermotoren, als we het prijsniveau van de BMW Z4 lijn doortrekken naar de viercilinders GR Supra, dan schatten we de vanaf prijs in op zo’n 53.000 euro.