Vernieuwde Porsche Taycan
Vier jaar geleden introduceerde Porsche z’n allereerste elektrische model, de Porsche Taycan. Later kwamen daar de Taycan Sport Turismo en Taycan Cross Turismo bij. Al snel werd duidelijk dat Porsche met de Taycan een verkooptopper in huis heeft: er zijn al 150.000 exemplaren van verkocht! De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s gaan snel, dus is het nu al tijd voor een vernieuwde Porsche Taycan. De uitkomst: nog snellere acceleraties, meer vermogen, kortere laadtijden en een grotere actieradius.
Ook de standaarduitrustingen zijn verder uitgebreid en alle Taycan uitvoeringen hebben nu de nieuwste generatie van de Porsche Driver Experience met een verbeterd display- en bedieningsconcept aan boord. Over een paar maanden worden de eerste vernieuwde Taycans bij de Porsche dealers verwacht.
De buitenkant
De Taycan modellen hadden vanaf het begin al een aantrekkelijke vormgeving, toch is het Porsche gelukt om ze nog fraaier te maken. Er zijn een vernieuwd front, plattere koplampen met HD-matrixtechnologie en achterlichten te zien, nieuwe voorschermen, en het Porsche logo in de achterlichtstrip heeft een driedimensionaal ontwerp met glasachtige uitstraling, zo je wilt kan er een verlichte versie inclusief welkomst-/afscheid-animaties gemonteerd worden.
21 inch velgen en banden
Alle varianten krijgen nu standaard aerodynamisch geoptimaliseerde velgen plus banden met een verminderde rolweerstand. Speciaal hiervoor heeft Porsche 21 inch velgen en banden ontwikkeld. De Taycan Turbo en Turbo S zijn met de accentkleur Turbonite onderscheiden zich van de overige Taycan uitvoeringen. Is het overigens zo langzamerhand niet tijd om iets nieuws te verzinnen voor die onjuiste benaming Turbo voor een volledig elektrisch aangedreven auto?
Alle Taycan-modellen hebben nu standaard adaptieve luchtvering, optioneel is het nieuwe Porsche Active Ride-onderstel. Dit systeem biedt een ongekend bereik tussen rijcomfort en een dynamisch weggedrag. Onder alle omstandigheden blijft de carrosserie stabiel, ook tijdens dynamische rem-, stuur- en acceleratiemanoeuvres.
De binnenkant
Ook binnenin zijn er veel veranderingen, vooral uitbreidingen van de standaarduitrustingen. Standaard zijn nu sfeerverlichting, ParkAssist met achteruitrijcamera, verwarmde voorstoelen, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), een warmtepomp met een nieuw koelsysteem, een smartphonehouder voor draadloos opladen, de Drive Mode-schakelaar en Power Steering Plus.
Verder hebben het instrumentenpaneel, centrale display en optioneel passagiersdisplay een verbeterde gebruikersinterface met extra functies. Met de nieuwe bedieningshendel aan de linkerkant achter het stuur is de bediening van de rijhulpsystemen nog intuïtiever. Met de nieuwe In-Car Video-functie is videostreaming mogelijk op het centrale display en het passagiersdisplay.
De aandrijving
Ja en dan de prestaties van de aandrijving! Meer vermogen en dus sneller dan hun voorgangers. De Taycan en Taycan Turbo S sedans sprinten van stilstand naar de 100 km/u in respectievelijk 4,8 en 2,4 seconden, en dat is 0,6 en 0,4 seconde sneller dan hun voorgangers. Gemiddeld genomen rijden de Taycans nu 175 kilometer verder met een vol accupakket dan voorheen, een toename van 35%. De Taycan laadt ook sneller op. Bij 800 volt snellaadstations is het bijvoorbeeld mogelijk om met maximaal 320 kW te laden, 50 kW meer dan voorheen. Een laadvermogen van 300 kW is binnen 5 minuten bereikt.
De vernieuwde Taycan is per direct te bestellen voor prijzen vanaf €107.000 voor de Taycan, de Taycan Sport Turismo vanaf € 108.100 en de Taycan 4 Cross Turismo vanaf €119.400. De 952 pk sterke Turbo S-versie van de drie Porsche Taycan-smaken zijn vanaf €220.000 van jou.
Meer informatie over de nieuwe Porsche Taycan vind je hier.