Volkswagen ID.4 GTX
Volkswagen komt met een goed idee: laten we binnen het elektrisch aangedreven assortiment een sportief, elektrisch topmodel gaan aanbieden. Met de aanduiding GTI werden in het verleden snelle benzineversies van Volkswagen geoormerkt. Nu komt Volkswagen met de toevoeging GTX voor de sportieve elektroversies. Als eerste model komt de Volkswagen ID.4 GTX in aanmerking en dus niet de ID.3. Op zich is deze keuze niet zo vreemd; de Volkswagen ID.4 vinden wij een auto met meer aantrekkingskracht dan de Volkswagen ID.3. Het is een heerlijk ruime, elegant gelijnde en origineel vormgegeven elektrisch aangedreven auto.
Een krachtig en sportief aanvoelende auto
Door een tweede elektromotor en vierwielaandrijving aan te brengen ontstaat een krachtige (299 pk) en sportief aanvoelende auto. Van 0 tot 100 km/u in 6,2 seconden, geen wereldrecord, maar in deze klasse een zeer goed resultaat. Door de perfect afgestelde vering en schokdempers wordt de rijdynamiek nog soepeler. Het bereik is gemiddeld zo’n 480 kilometer met volle, platte, accu’s die in de vloer zijn verwerkt. Bijzonder is ook dat dankzij de vierwielaandrijving de ID.4 GTX een trekgewicht heeft van 1.400 kilo. Heb je de trekhaak niet nodig, dan klap je die simpel terug onder de bumper. Jammer voor de ritjes over de Duitse Autobahn, is dat in navolging van bijvoorbeeld Volvo, z’n topsnelheid begrensd is op 180 km/h.
De buitenkant
Uiteraard wijkt de Volkswagen ID.4 GTX in detail af van de reguliere ID.4. Zo zijn er in lijn met de GTI-versies van Volkswagen honingraatelementen aangebracht en zijn de bumpers gerestyled evenals de 3D LED-achterlichtcluster. Samen met de remlichten vormen de units tezamen een X. De verlichting is trouwens sowieso al bijzonder met z’n IQ. Light LED Matrix koplampen, de verlichte deurgrepen en de lichtshow als je je auto nadert. Op diverse plaatsen is de aanduiding GTX aangebracht. Welke kleur van de GTX je ook kiest, het dak is altijd in een hoogglans antraciet uitgevoerd. Standaard 21 inch wielen maken het plaatje af.
De binnenkant
Ook het interieur van de GTX is naar het voorbeeld van de GTI’s van Volkswagen aangepast met rode contrasterende naden op de stoelen. De kunstlederen bekleding van het bovenste deel van het dashboard en de portieren is in blauw uitgevoerd met de kleurnaam X-Blue, volgens Volkswagen de kleur voor duurzaamheid. Het geheel zorgt voor een zeer smaakvol interieur. Door het ontbreken van een middentunnel en de platte accu’s in de vloer ontstaat veel ruimte voor de inzittenden op de vijf zitplaatsen.
De aandrijving
De Volkswagen ID.4 GTX met op de voor- en achteras een elektrische motor heeft een maximaal elektrisch vermogen van 299 pk aan boord. Doordat het volledige koppel van de elektrische aandrijflijn onmiddellijk beschikbaar is heeft de GTX een uitstekende wegligging en is sportief rijgedrag mogelijk. Schakel je de tractiemodus in, dan heb je ook nog extra grip bij gladheid.
Komende zomer brengt Volkswagen de ID.4 GTX op de Europese markt, Amerika en China volgen later. Over Nederlandse prijzen, specificaties en beschikbaarheid is importeur Pon nog in onderhandeling met Volkswagen. Voor ons is wel duidelijk dat de ID.4 GTX de auto is die je moet hebben als je voor een elektrische Volkswagen gaat.