Volkswagen ID. Buzz
De Volkswagen ID. Buzz, lang verwacht en toch gekomen! Al vanaf 2001 heeft Volkswagen beloofd dat er een opvolger zou komen van de iconische Volkswagen T1 bus, naar het concept dat de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon Sr 75 jaar geleden op een bierviltje geschetst had. In 2017 kwam Volkswagen met een eerste concept van een elektrische versie, de Microbus. Het model zag er qua design veelbelovend uit, maar het was net of Volkswagen het niet echt aandurfde om het busje in productie te nemen. Gelukkig nu wel, Volkswagen komt met de Volkswagen ID. Buzz en Volkswagen ID. Buzz Cargo.
Vanaf half mei te bestellen
Vanaf half mei kan er besteld worden en de aflevering valt dan te verwachten ergens aan het eind van dit jaar. Uiteraard elektrisch aangedreven, zoals beloofd, en zeker in een aantrekkelijke vormgeving. Wat is in dit SUV tijdperk de beoogde doelgroep voor de ID. Buzz? Het belooft een hele praktische auto te zijn, zeker voor gezinnen met kinderen, maar in Caravan/Camper uitvoering ook voor babyboomers met fijne herinneringen aan de flowerpower periode.
CO2-neutraal
Volkswagen heeft z’n best gedaan om de auto geheel CO2-neutraal te kunnen bouwen; zoveel mogelijk gemaakt van duurzame en gerecyclede materialen. Voor het eerst gebruikt Volkswagen ook geen materialen van dieren meer, zoals leder. Gebouwd op het modulaire MEB-platform voor elektrisch aangedreven Volkswagens. Grappig is dat de motor boven de achterwielen is geplaatst en ook de achterwielen aandrijft. Precies zoals in de T1 van 75 jaar geleden. Volkswagen levert de ID. Buzz in eerste instantie in twee uitvoeringen. Er is een MPV-variant met vijf zitplaatsen en een Cargo-uitvoering met twee of optioneel drie zitplekken voorin. In die laatstgenoemde versie is in de laadruimte plek voor twee europallets. Later komt Volkswagen ook nog met een camper-uitvoering en versies met meer zitplaatsen.
De buitenkant
Volkswagen heeft z’n best gedaan om designkenmerken van de aloude T1 terug te laten komen in de ID. Buzz en dat is aardig gelukt. De vormen, de korte overhangen over de wielen, de roosters aan de zijkanten, het zijn allemaal verwijzingen naar de oer T1. En toch…wij vinden de looks van de ID. Buzz iets minder aantrekkelijk dan die van de Microbus uit 2017. Wellicht onder invloed van regelgeving en veiligheidsaspecten moesten er wat aanpassingen aan het design plaatsvinden. Ja, het is een busje, maar wel een heel aantrekkelijke. Alles zit erop en eraan, super praktisch qua indeling en dan die ruimte…. In de personenauto-uitvoering heeft de ID. Buzz plaats voor vijf inzittenden en dan nog 1.121 liter aan bagage. De ID. Buzz wordt leverbaar in zeven verschillende lakkleuren en vier two-tone combinaties. Er zitten ook wat nieuwigheidjes aan de auto, zoals LED Matrix (IQ.Light) koplampen inclusief een doorlopende LED-strip op de voor- en achterzijde.
De binnenkant
Het dashboard van de ID. Buzz is duidelijk te herkennen als eentje van de Volkswagen ID serie. De zitpositie is bijzonder, door het nagenoeg ontbreken van een “motorkap” zit je kort op de weg. We zijn benieuwd naar de rijervaring met de auto. Wie wel eens in een oude Volkswagen busje heeft gereden kan zich ongetwijfeld nog het platte stuur herinneren wat behoorlijk zwaar aanvoelde bij het insturen. Daar is nu totaal geen sprake meer van, het is een bijzonder moderne auto met veel assistentiesystemen zoals ‘Travel Assist’ voor gedeeltelijk autonoom rijden, ‘Car2X’ voor gevarenwaarschuwingen in de directe omgeving en ‘Trained Park Assist’, een geheugenfunctie voor geautomatiseerd parkeren. Veel aandacht is besteed aan sfeerverlichting met optioneel met dertig verschillende kleuren. De bekleding, het dashboard en de deurpanelen kunnen afgestemd worden op de carrosseriekleur. De stoelbekleding, het tapijt en de hemelbekleding zijn gemaakt van gerecyclede producten zoals plasticafval uit zee en PET-flessen.
De aandrijving
De ID. Buzz heeft een 77 kWh accupakket aan boord met een 204 pk sterke elektromotor. Aan een laadpaal wordt het accupakket opgeladen met een vermogen van 11kW. Snelladen kan de ID.Buzz met een maximum laadvermogen van 170 kW. In 30 minuten is het accupakket weer van 5-80% opgeladen. Bij de laadpaal hoef je niet meer je pas te scannen. Wanneer je de stekker in de paal steekt, wordt de bus automatisch herkend. De actieradius bedraagt zo’n 420 kilometer terwijl de topsnelheid is begrensd op 145 km/h.
Prijzen heeft Volkswagen nog niet bekend gemaakt, die zullen ongetwijfeld binnenkort volgen.
Kijk voor meer informatie over de Volkswagen ID. Buzz op de website van Volkswagen.